Jag håller på att sätta i en Subarumotor i min buss och tänkte därför passa på att uppgradera växellådan.
Motorn är på dryga dubbla effekten mot orginalets 112 hästar (och mer lär det bli när jag har köpt lite godis till motorn) så jag vill att utväxlingen passar denna motor lite bättre. Lagom långt mellan växlarna 1-4 och en 5:a så att jag får ner varvtalet på motorn när man kör landsväg eller motorväg. 1an till fyran får dock inte bli för höga då denna motor tar stryk av att sega på för låga varvtal.
Motorn är en 6-cylindrig boxer på 230 hp och 309Nm. Motorn kommer att chippas, E85-konverteras och smidda kolvar som ökar kompressionen från 10:1 till 11:1 samt kammar med något högre lyft kommer att monteras. På bussen sitter det 235/45R17 däck. Växellådan som jag utgår ifrån är en AAP som jag tänkte att mr Mechanic i Västervik skulle få preppa åt mig, har skaffat en torsendiff som ska monteras också.
Det jag har fått tips att göra är:
Byta till kronhjul med 29:7 i utväxling Sätta i "Sydafrikanska skvalpplåtar" i växellådan vilket lär smörja 4an och 5ans växel lite bättre. Ändra utväxlingen på 5an till 0,78 Byta till kraftigare lager i lådan
Är det något mer man bör göra, finns det någon som har bra koll på dessa växellådor och vet vad man brukar byta i dom på detta forum eller sysslar alla här med 30 hästars typ1-motorer och tillhörande växellådor?
Är även lite oroad över om smörjningen kommer att räcka till på 1an, 2an och 3an eftersom att skvalpplåtarna bara är för 4an och 5an, är min oro befogad?
Kan som sagt inget om växellådor men vill att den håller tills den dagen då man kan få tag i en årsmodell 2010 och senare Subaruväxellåda på skroten och modifiera för att passa bussen.