Nu var det andra gången vi fick totalstopp på OK-macken kanske 700 m från bussens hemvist. Den här gången skulle vi åka till Norbergfestival :-( Ack, ödets ironi!
Baybuss med typ4-motor, insprutning, 1977
Förra gången detta hände laddade vi batteriet hos macken, bussen stod i 3-4 timmar och sen startade den och gick bra.
Den här gången var vi lite bättre förberedda - batteriet var laddat innan under natten - och när det blev fel provade vi följande utan framgång: *ta av fördelarlocket och rengöra (det var lite ärg, men inte smutsigt alls) *startgas *kolla batterispänningen mellan startförsöken - den sjönk såklart men inte betydande *vänta på att motorn svalnar, kanske 15 min *rullstart i backe
Förra helgen gjorde vi en utflykt på 2x35 km och den gick som en klocka. Magkänslan säger att när vi nu laddat batteriet över natten och provar imorgon bitti kommer den starta som om ingenting hänt. Vad är felet?
Min egen teori är att startmotorn är dålig/har dålig anslutning som leder till att spänningen sjunker för mycket under starten och insprutningen lägger av pga. för låg spänning. När vi bogserat hem den lilla stackaren låg batteriet på 12,77 V (obelastat), det är väl inte så pjåkigt?
En annan tanke är att temperatursensorn som reglerar kallstart har ballat ur. Men motorn har aldrig stannat för oss under gång, så jag vet inte med det.